Algemene Voorwaarden
Identiteit van de ondernemer
DiDoor Metal-Doors (onderdeel van Fitters & Brok Maatinterieurs B.V.)
Tongerloostraat 16
5154 PH Elshout
Telefoonnummer: 0416-531842
E-mailadres:info@didoor.nl
KvK-nummer: 83282513
Btw-identificatienummer: NL862810358B01
Algemene Voorwaarden
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Algemeen
Artikel 2 - Offertes en aanbiedingen
Artikel 3 - Contractduur; uitvoeringstermijn; risico-overgang; uitvoering en wijziging overeenkomst;
Artikel 4 - Algemene verplichtingen
Artikel 5 - Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst
Artikel 6 - Annulering
Artikel 7 - Verzekeringen
Artikel 8 - Overmacht
Artikel 9 - Betaling en incassokosten
Artikel 10 - Eigendomsvoorbehoud
Artikel 11 - Onderzoek en reclames, verjaringstermijn
Artikel 12 - Aansprakelijkheid
Artikel 13 - Vrijwaring
Artikel 14 - Intellectuele eigendom
Artikel 15 - Consumentenrecht
Artikel 16 - Toepasselijk recht en geschillen
Artikel 17 - AVG
PREAMBULE
Deze algemene voorwaarden van Didoor (een handelsnaam van Fitters & Brok Maatinterieurs
B.V.) zijn opgesteld voor gebruik door Didoor, ingeschreven in het handelsregister van de
Kamer van Koophandel onder nummer 83282513, en worden verder aangeduid als
“Algemene Voorwaarden”.
Deze algemene voorwaarden van Didoor (een handelsnaam van Fitters & Brok Maatinterieurs
B.V.) zijn opgesteld voor gebruik door Didoor, ingeschreven in het handelsregister van de
Kamer van Koophandel onder nummer 83282513, en worden verder aangeduid als
“Algemene Voorwaarden”.
Artikel 1: Algemeen
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en
overeenkomst tussen Didoor, hierna te noemen: “Gebruiker”, en een opdrachtgever,
hierna te noemen: de “Opdrachtgever”, voor zover van deze voorwaarden niet door
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op
overeenkomsten met Gebruiker, voor de uitvoering waarvan door Gebruiker derden
dienen te worden betrokken.
overeenkomsten met Gebruiker, voor de uitvoering waarvan door Gebruiker derden
dienen te worden betrokken.
3. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig voor zover zij
uitdrukkelijk door Gebruiker zijn aanvaard.
uitdrukkelijk door Gebruiker zijn aanvaard.
4. Deze Algemene Voorwaarden prevaleren te allen tijde boven eventuele algemene
voorwaarden van de Opdrachtgever. Ook indien de voorwaarden van de Opdrachtgever
een bepaling van gelijke strekking hebben als hiervoor vermeldt, hebben de Algemene
Voorwaarden van Gebruiker te allen tijde voorrang boven dergelijke eventuele
voorwaarden van de Opdrachtgever.
voorwaarden van de Opdrachtgever. Ook indien de voorwaarden van de Opdrachtgever
een bepaling van gelijke strekking hebben als hiervoor vermeldt, hebben de Algemene
Voorwaarden van Gebruiker te allen tijde voorrang boven dergelijke eventuele
voorwaarden van de Opdrachtgever.
5. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de
Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
6. Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden op enig moment
geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in
deze Algemene Voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en de
Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter
vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel
als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt
genomen.
geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in
deze Algemene Voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en de
Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter
vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel
als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt
genomen.
7. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van
deze Algemene Voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van
deze bepalingen.
deze Algemene Voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van
deze bepalingen.
8. De titels van de artikelen van deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend bestemd voor
indeling en zijn niet van invloed op de interpretatie van de desbetreffende bepalingen.
indeling en zijn niet van invloed op de interpretatie van de desbetreffende bepalingen.
9. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze Algemene Voorwaarden
geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze
Algemene Voorwaarden.
geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze
Algemene Voorwaarden.
10. Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangt,
betekent dit niet dat de bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden niet van toepassing
zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de
stipte naleving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te verlangen.
betekent dit niet dat de bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden niet van toepassing
zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de
stipte naleving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te verlangen.
11. Gebruiker behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan
te vullen. Wijzigingen ten aanzien van deze Algemene Voorwaarden gelden ook ten
aanzien van reeds gesloten overeenkomsten. Gebruiker zal de Opdrachtgever
schriftelijk van deze wijzigingen op de hoogte stellen.
te vullen. Wijzigingen ten aanzien van deze Algemene Voorwaarden gelden ook ten
aanzien van reeds gesloten overeenkomsten. Gebruiker zal de Opdrachtgever
schriftelijk van deze wijzigingen op de hoogte stellen.
Artikel 2: Offertes en aanbiedingen
1. Alle offertes en aanbiedingen van Gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een
termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn door Gebruiker is
gesteld, kan aan de offerte en/of aanbieding op generlei wijze enig recht worden
ontleend indien het product waarop de offerte en/of de aanbieding betrekking heeft in de
tussentijd niet meer beschikbaar is.
1. Alle offertes en aanbiedingen van Gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een
termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn door Gebruiker is
gesteld, kan aan de offerte en/of aanbieding op generlei wijze enig recht worden
ontleend indien het product waarop de offerte en/of de aanbieding betrekking heeft in de
tussentijd niet meer beschikbaar is.
2. Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de
Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een
onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een
onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3. Voor een zakelijke Gebruiker (business-to-business) geldt dat de in een offerte of
aanbieding vermelde prijzen exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege,
eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis
en verblijf-, verzend- en administratiekosten zijn, tenzij anders aangegeven. Voor niet
zakelijke Gebruiker (business-to-consumer) geldt dat de in een offerte of aanbieding
vermelde prijzen inclusief BTW en exclusief andere heffingen van overheidswege,
eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis
en verblijf-, verzend- en administratiekosten zijn, tenzij anders aangegeven zijn.
aanbieding vermelde prijzen exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege,
eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis
en verblijf-, verzend- en administratiekosten zijn, tenzij anders aangegeven. Voor niet
zakelijke Gebruiker (business-to-consumer) geldt dat de in een offerte of aanbieding
vermelde prijzen inclusief BTW en exclusief andere heffingen van overheidswege,
eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis
en verblijf-, verzend- en administratiekosten zijn, tenzij anders aangegeven zijn.
4. Een overeenkomst komt slechts tot stand bij schriftelijke bevestiging daarvan door
Gebruiker.
Gebruiker.
5. Indien de aanvaarding afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod
dan is Gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet
overeenkomstig een afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
dan is Gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet
overeenkomstig een afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
6. Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot het verrichten van een
gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
7. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
Artikel 3: Contractduur; uitvoeringstermijnen, risico-overgang, uitvoering en wijziging overeenkomst; prijsverhoging
1. De overeenkomst tussen Gebruiker en de Opdrachtgever wordt aangegaan voor
onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde
zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn.
Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever Gebruiker derhalve schriftelijk
in gebreke te stellen. Gebruiker dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden
om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
3. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment
bekende stand der wetenschap.
4. Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De
toepasselijkheid van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk
uitgesloten.
5. Indien door Gebruiker of door Gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de
opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of een
door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg
voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
6. Gebruiker is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het
aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
7. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Gebruiker de uitvoering van die
onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de
resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
8. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Gebruiker aangeeft dat
deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat
deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Gebruiker
worden verstrekt. Indien deze gegevens niet tijdig aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft
Gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de
vertraging voortvloeiende kosten aan Opdrachtgever in rekening te brengen. De
uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat Opdrachtgever de gegevens aan
Gebruiker ter beschikking heeft gesteld. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van
welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte
onjuiste en/of onvolledige gegevens.
1. De overeenkomst tussen Gebruiker en de Opdrachtgever wordt aangegaan voor
onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde
zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn.
Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever Gebruiker derhalve schriftelijk
in gebreke te stellen. Gebruiker dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden
om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
3. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment
bekende stand der wetenschap.
4. Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De
toepasselijkheid van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk
uitgesloten.
5. Indien door Gebruiker of door Gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de
opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of een
door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg
voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
6. Gebruiker is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het
aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
7. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Gebruiker de uitvoering van die
onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de
resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
8. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Gebruiker aangeeft dat
deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat
deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Gebruiker
worden verstrekt. Indien deze gegevens niet tijdig aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft
Gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de
vertraging voortvloeiende kosten aan Opdrachtgever in rekening te brengen. De
uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat Opdrachtgever de gegevens aan
Gebruiker ter beschikking heeft gesteld. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van
welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte
onjuiste en/of onvolledige gegevens.
9. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen
partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan.
Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of
aanwijzing van de Opdrachtgever, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in
kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben
voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het
oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Gebruiker zal
daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de
overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden
gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de
overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
10. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is
Gebruiker gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is
gegeven door de binnen Gebruiker bevoegde persoon en de Opdrachtgever akkoord is
gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder
begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden.
Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen
wanprestatie van Gebruiker op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de
overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
11. Zonder daarmee in gebreke te komen verkeren, kan Gebruiker een verzoek tot wijziging
van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolg
zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of
te leveren zaken.
12. Indien Gebruiker met de Opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs overeenkomt,
dan is Gebruiker niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of
deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst
om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een
bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in
een stijging van de prijs van hulpmiddelen, grondstoffen, lonen et cetera of op andere
gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar
waren.
uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen
partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan.
Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of
aanwijzing van de Opdrachtgever, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in
kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben
voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het
oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Gebruiker zal
daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de
overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden
gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de
overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
10. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is
Gebruiker gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is
gegeven door de binnen Gebruiker bevoegde persoon en de Opdrachtgever akkoord is
gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder
begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden.
Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen
wanprestatie van Gebruiker op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de
overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
11. Zonder daarmee in gebreke te komen verkeren, kan Gebruiker een verzoek tot wijziging
van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolg
zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of
te leveren zaken.
12. Indien Gebruiker met de Opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs overeenkomt,
dan is Gebruiker niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of
deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst
om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een
bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in
een stijging van de prijs van hulpmiddelen, grondstoffen, lonen et cetera of op andere
gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar
waren.
Artikel 4: Algemene verplichtingen
1. Tenzij expliciet anders overeengekomen, is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor en
zal zorgdragen voor het verkrijgen van alle vergunningen, licenties, afzettingen en
andere goedkeuringen die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.
2. De Opdrachtgever zal ervoor zorgen dat de locatie van de Opdrachtgever of een door
de Opdrachtgever aangewezen locatie goed toegankelijk is, materiaal en vervoer van
Gebruiker behoorlijk en veilig kan worden gemobiliseerd en dat de opdracht kan
aanvangen op de overeengekomen datum en kan worden uitgevoerd zonder
onderbreking of belemmering.
3. De Opdrachtgever zal ervoor zorgen dat de werkomstandigheden op de locatie van de
Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever aangewezen locatie goed en volledig in
overeenstemming zijn met de plaatselijke regelgeving en vereisten.
1. Tenzij expliciet anders overeengekomen, is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor en
zal zorgdragen voor het verkrijgen van alle vergunningen, licenties, afzettingen en
andere goedkeuringen die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.
2. De Opdrachtgever zal ervoor zorgen dat de locatie van de Opdrachtgever of een door
de Opdrachtgever aangewezen locatie goed toegankelijk is, materiaal en vervoer van
Gebruiker behoorlijk en veilig kan worden gemobiliseerd en dat de opdracht kan
aanvangen op de overeengekomen datum en kan worden uitgevoerd zonder
onderbreking of belemmering.
3. De Opdrachtgever zal ervoor zorgen dat de werkomstandigheden op de locatie van de
Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever aangewezen locatie goed en volledig in
overeenstemming zijn met de plaatselijke regelgeving en vereisten.
Artikel 5: Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst
1. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst
Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de
overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst
Gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de
Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever bij het
sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van
zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of
indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Gebruiker
kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen
condities zal nakomen.
Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de
overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst
Gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de
Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever bij het
sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van
zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of
indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Gebruiker
kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen
condities zal nakomen.
2. Voorts is Gebruiker bevoegd de overeenkomst op te schorten indien de
weersomstandigheden de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk c.q. risicovol
maken, een en ander ter beoordeling door Gebruiker.
3. Voorts is Gebruiker bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of
indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat
ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Gebruiker
kan worden gevergd.
4. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Gebruiker op de
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Gebruiker de nakoming van de
verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken op grond van de wet en de
overeenkomst.
5. Indien Gebruiker tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden
tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
6. Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Gebruiker gerechtigd tot
vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect
ontstaan.
7. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in
overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten
werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever
toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Gebruiker extra
kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening
gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde
termijn te voldoen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
8. In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surseance van betaling of faillissement, van
beslaglegging - indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven- ten laste van de Opdrachtgever,
van schuldsanering of een andere omstandigheid
waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat
het Gebruiker vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan
wel de opdracht of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot
betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van
Gebruiker op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
9. Indien de Opdrachtgever een geplaatste opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, dan
zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of
gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan- afvoer- en
afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde
arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
weersomstandigheden de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk c.q. risicovol
maken, een en ander ter beoordeling door Gebruiker.
3. Voorts is Gebruiker bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of
indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat
ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Gebruiker
kan worden gevergd.
4. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Gebruiker op de
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Gebruiker de nakoming van de
verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken op grond van de wet en de
overeenkomst.
5. Indien Gebruiker tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden
tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
6. Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Gebruiker gerechtigd tot
vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect
ontstaan.
7. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in
overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten
werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever
toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Gebruiker extra
kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening
gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde
termijn te voldoen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
8. In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surseance van betaling of faillissement, van
beslaglegging - indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven- ten laste van de Opdrachtgever,
van schuldsanering of een andere omstandigheid
waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat
het Gebruiker vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan
wel de opdracht of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot
betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van
Gebruiker op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
9. Indien de Opdrachtgever een geplaatste opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, dan
zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of
gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan- afvoer- en
afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde
arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 6: Annulering
1. Annulering van de opdracht (overeenkomst) door de Opdrachtgever is slechts mogelijk
indien zulks schriftelijk geschiedt voor aanvang van de uitvoering van de opdracht, dan
wel voor aanvang van het verrichten van de prestaties en/of voor aanvang van voor het
verlenen van de overeengekomen diensten. Gebruiker behoudt zich in geval van
annulering voor aanvang het recht voor de reeds gemaakte kosten, waaronder de
voorbereidingskosten, aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
2. Indien en voor zover de annulering plaatsvindt binnen vijftien (15) dagen voor aanvang
van de uitvoering van de opdracht, dan wel voor aanvang van het verrichten van de
prestaties en/of voor aanvang van voor het verlenen van de overeengekomen diensten,
zal de Opdrachtgever naast de voorbereidingskosten, zoals genoemd in lid 1, een boete
verschuldigd zijn welke gelijk is aan 50% van het overeengekomen bedrag (zoals blijkt
uit de overeenkomst).
3. Indien en voor zover annulering plaatsvindt binnen vijf (5) dagen voor aanvang van de
uitvoering van de opdracht, dan wel voor aanvang van het verrichten van de prestaties
en/of voor aanvang van voor het verlenen van de overeengekomen diensten, zal de
Opdrachtgever het volledige bedrag zoals genoemd in de overeenkomst, verschuldigd
zijn.
4. Ongeacht het tijdstip waarop de annulering plaatsvindt, zal de Opdrachtnemer in geval
van annulering, de kosten verschuldigd zijn welke Gebruiker aan derden heeft moeten
voldoen in verband met de annulering van de opdracht.
indien zulks schriftelijk geschiedt voor aanvang van de uitvoering van de opdracht, dan
wel voor aanvang van het verrichten van de prestaties en/of voor aanvang van voor het
verlenen van de overeengekomen diensten. Gebruiker behoudt zich in geval van
annulering voor aanvang het recht voor de reeds gemaakte kosten, waaronder de
voorbereidingskosten, aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
2. Indien en voor zover de annulering plaatsvindt binnen vijftien (15) dagen voor aanvang
van de uitvoering van de opdracht, dan wel voor aanvang van het verrichten van de
prestaties en/of voor aanvang van voor het verlenen van de overeengekomen diensten,
zal de Opdrachtgever naast de voorbereidingskosten, zoals genoemd in lid 1, een boete
verschuldigd zijn welke gelijk is aan 50% van het overeengekomen bedrag (zoals blijkt
uit de overeenkomst).
3. Indien en voor zover annulering plaatsvindt binnen vijf (5) dagen voor aanvang van de
uitvoering van de opdracht, dan wel voor aanvang van het verrichten van de prestaties
en/of voor aanvang van voor het verlenen van de overeengekomen diensten, zal de
Opdrachtgever het volledige bedrag zoals genoemd in de overeenkomst, verschuldigd
zijn.
4. Ongeacht het tijdstip waarop de annulering plaatsvindt, zal de Opdrachtnemer in geval
van annulering, de kosten verschuldigd zijn welke Gebruiker aan derden heeft moeten
voldoen in verband met de annulering van de opdracht.
Artikel 7: Verzekeringen
1. Gebruiker zal gedurende de looptijd van de overeenkomst een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten en aanhouden.
1. Gebruiker zal gedurende de looptijd van de overeenkomst een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten en aanhouden.
Deze verzekering zal enkel kunnen worden aangesproken indien Gebruiker aansprakelijk is onder deze Algemene
Voorwaarden en/of de overeenkomst.
2. Indien en voor zover Gebruiker bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt van
onderaannemers, zzp’ers dan wel enige andere derden inschakelt, zal Gebruiker niet
verantwoordelijk zijn voor het afsluiten van verzekeringen ten aanzien van deze
personen en diens materialen c.q. voertuigen. Voornoemde onderaannemers, zzp’ers
en andere derden zijn zelf jegens de Opdrachtgever verantwoordelijk voor het afsluiten
deze verzekeringen.
3. Iedere partij zal desgevraagd aan de andere partij een certificaat en/of ander deugdelijk
bewijs verstrekken van het bestaan van de verzekering(spolissen) overeenkomstig de
bepalingen van dit artikel.
2. Indien en voor zover Gebruiker bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt van
onderaannemers, zzp’ers dan wel enige andere derden inschakelt, zal Gebruiker niet
verantwoordelijk zijn voor het afsluiten van verzekeringen ten aanzien van deze
personen en diens materialen c.q. voertuigen. Voornoemde onderaannemers, zzp’ers
en andere derden zijn zelf jegens de Opdrachtgever verantwoordelijk voor het afsluiten
deze verzekeringen.
3. Iedere partij zal desgevraagd aan de andere partij een certificaat en/of ander deugdelijk
bewijs verstrekken van het bestaan van de verzekering(spolissen) overeenkomstig de
bepalingen van dit artikel.
Artikel 8: Overmacht
1. Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de
Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die
niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het
verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende
oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Gebruiker geen invloed kan uitoefenen,
doch waardoor Gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen
in het bedrijf van Gebruiker of van derden daaronder begrepen. Gebruiker heeft ook het
recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming
van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verbintenis had moeten
nakomen.
3. Gebruiker kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit
de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan
is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot
vergoeding van schade aan de andere partij.
4. Indien en voor zover Gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht zijn
verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal
kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
zelfstandige waarde toekomt, is Gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is
gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke
overeenkomst.
1. Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de
Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die
niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het
verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende
oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Gebruiker geen invloed kan uitoefenen,
doch waardoor Gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen
in het bedrijf van Gebruiker of van derden daaronder begrepen. Gebruiker heeft ook het
recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming
van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verbintenis had moeten
nakomen.
3. Gebruiker kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit
de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan
is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot
vergoeding van schade aan de andere partij.
4. Indien en voor zover Gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht zijn
verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal
kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
zelfstandige waarde toekomt, is Gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is
gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke
overeenkomst.
Artikel 9: Betaling en incassokosten
1. Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door
Gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders
door Gebruiker aangegeven. Gebruiker is gerechtigd om periodiek te factureren.
2. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan de wettelijke
handelsrente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend
vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening
van het volledig verschuldigde bedrag.
3. Gebruiker heeft het recht de door de Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken
in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de
opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren,
indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling
aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij
niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
4. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Gebruiker
verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de
betalingsverplichting niet op. Opdrachtgever is evenmin gerechtigd om de betaling van
een factuur om een andere reden op te schorten.
5. Indien de Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor
rekening van de Opdrachtgever. Het verzuim van de Opdrachtgever die een natuurlijk
persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (particuliere
opdrachtgever), treedt in nadat hij is aangemaand tot betaling binnen veertien dagen na
de dag van aanmaning en betaling uitblijft. In de aanmaning wordt eveneens
aangegeven wat de gevolgen van het uitblijven van betaling zijn. De buitengerechtelijke
kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk
gebruikelijk is. Indien Gebruiker echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die
redelijkerwijs noodzakelijk waren en de Opdrachtgever geen natuurlijk persoon is die
niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (zakelijke opdrachtgever), komen
de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte
gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald.
De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
1. Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door
Gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders
door Gebruiker aangegeven. Gebruiker is gerechtigd om periodiek te factureren.
2. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan de wettelijke
handelsrente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend
vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening
van het volledig verschuldigde bedrag.
3. Gebruiker heeft het recht de door de Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken
in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de
opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren,
indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling
aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij
niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
4. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Gebruiker
verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de
betalingsverplichting niet op. Opdrachtgever is evenmin gerechtigd om de betaling van
een factuur om een andere reden op te schorten.
5. Indien de Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor
rekening van de Opdrachtgever. Het verzuim van de Opdrachtgever die een natuurlijk
persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (particuliere
opdrachtgever), treedt in nadat hij is aangemaand tot betaling binnen veertien dagen na
de dag van aanmaning en betaling uitblijft. In de aanmaning wordt eveneens
aangegeven wat de gevolgen van het uitblijven van betaling zijn. De buitengerechtelijke
kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk
gebruikelijk is. Indien Gebruiker echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die
redelijkerwijs noodzakelijk waren en de Opdrachtgever geen natuurlijk persoon is die
niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (zakelijke opdrachtgever), komen
de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte
gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald.
De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
Artikel 10: Eigendomsvoorbehoud
1. Het door in het kader van de overeenkomst Gebruiker geleverde blijft eigendom van
Gebruiker totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Gebruiker gesloten
overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen, waaronder doch niet uitsluitend begrepen
de betalingen van alle leveringen zowel huidig als toekomstig zijn nagekomen.
2. Het door Gebruiker geleverde, dat ingevolge lid 1 van dit artikel onder het
eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorverkocht en mag nimmer als
betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om het onder het
eigendomsvoorbehoud vallende te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
3. De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht
mag worden om de eigendomsrechten van Gebruiker veilig te stellen. Indien derden
beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde dan wel rechten daarop
willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Gebruiker daarvan
onmiddellijk op de hoogte te stellen. Voorts verplicht de Opdrachtgever zich om het
onder eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd te houden tegen
brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze
verzekering op eerste verzoek aan Gebruiker ter inzage te geven. Bij een eventuele
uitkering van de verzekering is Gebruiker gerechtigd tot deze penningen. Voor zover als
nodig verbindt de Opdrachtgever zich er jegens Gebruiker bij voorbaat toe om zijn
medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht
(blijken) te zijn.
4. Voor het geval Gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen,
geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming
aan Gebruiker en door Gebruiker aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden
waar de eigendommen van Gebruiker zich bevinden en deze terug te nemen.
1. Het door in het kader van de overeenkomst Gebruiker geleverde blijft eigendom van
Gebruiker totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Gebruiker gesloten
overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen, waaronder doch niet uitsluitend begrepen
de betalingen van alle leveringen zowel huidig als toekomstig zijn nagekomen.
2. Het door Gebruiker geleverde, dat ingevolge lid 1 van dit artikel onder het
eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorverkocht en mag nimmer als
betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om het onder het
eigendomsvoorbehoud vallende te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
3. De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht
mag worden om de eigendomsrechten van Gebruiker veilig te stellen. Indien derden
beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde dan wel rechten daarop
willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Gebruiker daarvan
onmiddellijk op de hoogte te stellen. Voorts verplicht de Opdrachtgever zich om het
onder eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd te houden tegen
brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze
verzekering op eerste verzoek aan Gebruiker ter inzage te geven. Bij een eventuele
uitkering van de verzekering is Gebruiker gerechtigd tot deze penningen. Voor zover als
nodig verbindt de Opdrachtgever zich er jegens Gebruiker bij voorbaat toe om zijn
medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht
(blijken) te zijn.
4. Voor het geval Gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen,
geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming
aan Gebruiker en door Gebruiker aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden
waar de eigendommen van Gebruiker zich bevinden en deze terug te nemen.
Artikel 11: Onderzoek en reclames, verjaringstermijn
1. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op
het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de
desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te
onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen
is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn
overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen 48 uur na levering
schriftelijk aan Gebruiker te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen
terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan,
schriftelijk aan Gebruiker te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Gebruiker in staat is adequaat
te reageren. De Opdrachtgever dient Gebruiker in de gelegenheid te stellen een klacht
te (doen) onderzoeken.
2. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De
Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens
bestelde zaken en hetgeen waartoe hij Gebruiker opdracht gegeven heeft.
3. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen
recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
4. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan
zal Gebruiker de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan
dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter
zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Gebruiker, vervangen of
zorgdragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de
Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de
vervangen zaak aan Gebruiker te retourneren en de eigendom daarover aan Gebruiker
te verschaffen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
5. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor
ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Gebruiker
daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
6. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle
vorderingen en verweren jegens Gebruiker en de door Gebruiker bij de uitvoering van
een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
1. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op
het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de
desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te
onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen
is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn
overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen 48 uur na levering
schriftelijk aan Gebruiker te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen
terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan,
schriftelijk aan Gebruiker te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Gebruiker in staat is adequaat
te reageren. De Opdrachtgever dient Gebruiker in de gelegenheid te stellen een klacht
te (doen) onderzoeken.
2. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De
Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens
bestelde zaken en hetgeen waartoe hij Gebruiker opdracht gegeven heeft.
3. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen
recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
4. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan
zal Gebruiker de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan
dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter
zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Gebruiker, vervangen of
zorgdragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de
Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de
vervangen zaak aan Gebruiker te retourneren en de eigendom daarover aan Gebruiker
te verschaffen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
5. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor
ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Gebruiker
daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
6. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle
vorderingen en verweren jegens Gebruiker en de door Gebruiker bij de uitvoering van
een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
Artikel 12: Aansprakelijkheid
1. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot
hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
Gebruiker is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens en/of informatie.
3. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
aansprakelijkheid van Gebruiker beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans
tot dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
4. De aansprakelijkheid van Gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der
uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
5. Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
6. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van
de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op
schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de
gebrekkige prestatie van Gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor
zover deze aan Gebruiker toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter
voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze
kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene
voorwaarden. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie.
7. Gebruiker is niet aansprakelijk voor gebreken of storingen die voortvloeien uit bestaande
installaties, bekabeling, netwerken of andere infrastructuur van de Opdrachtgever
waarmee de geleverde producten worden geïntegreerd, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders is overeengekomen.
8. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de
schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Gebruiker of zijn leidinggevende en
ondergeschikten.
1. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot
hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
Gebruiker is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens en/of informatie.
3. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
aansprakelijkheid van Gebruiker beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans
tot dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
4. De aansprakelijkheid van Gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der
uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
5. Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
6. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van
de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op
schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de
gebrekkige prestatie van Gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor
zover deze aan Gebruiker toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter
voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze
kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene
voorwaarden. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie.
7. Gebruiker is niet aansprakelijk voor gebreken of storingen die voortvloeien uit bestaande
installaties, bekabeling, netwerken of andere infrastructuur van de Opdrachtgever
waarmee de geleverde producten worden geïntegreerd, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders is overeengekomen.
8. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de
schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Gebruiker of zijn leidinggevende en
ondergeschikten.
Artikel 13: Vrijwaring
De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband
met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan
aan Gebruiker toerekenbaar is. Indien Gebruiker uit dien hoofde door derden mocht worden
aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Gebruiker zowel buiten als in rechte bij te
staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht
de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is
Gebruiker, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en
schade aan de zijde van Gebruiker en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor
rekening en risico van de Opdrachtgever.
De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband
met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan
aan Gebruiker toerekenbaar is. Indien Gebruiker uit dien hoofde door derden mocht worden
aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Gebruiker zowel buiten als in rechte bij te
staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht
de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is
Gebruiker, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en
schade aan de zijde van Gebruiker en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor
rekening en risico van de Opdrachtgever.
Artikel 14: Intellectuele eigendom
1. De intellectuele eigendomsrechten op de door Gebruiker in opdracht van de
Opdrachtgever vervaardigde rapporten, adviezen, tekeningen, ontwerpen, schema’s,
modellen, software en berekeningen blijft berusten bij Gebruiker. Voornoemde
producten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van Gebruiker aan derden (ook
niet in kopie) worden verstrekt, dan wel op enige andere wijze ter beschikking worden
gesteld, noch mogen zij aan derden ter inzage worden verstrekt.
2. Door het verstrekken van een opdracht aan Gebruiker geeft de Opdrachtgever
toestemming aan Gebruiker om bedrijfsnaam, logo en foto’s van klanten en relaties te
gebruiken voor media content, tenzij dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst
met de Opdrachtgever uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3. Gebruiker behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond
van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Gebruiker heeft het recht
de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor
andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie
van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
1. De intellectuele eigendomsrechten op de door Gebruiker in opdracht van de
Opdrachtgever vervaardigde rapporten, adviezen, tekeningen, ontwerpen, schema’s,
modellen, software en berekeningen blijft berusten bij Gebruiker. Voornoemde
producten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van Gebruiker aan derden (ook
niet in kopie) worden verstrekt, dan wel op enige andere wijze ter beschikking worden
gesteld, noch mogen zij aan derden ter inzage worden verstrekt.
2. Door het verstrekken van een opdracht aan Gebruiker geeft de Opdrachtgever
toestemming aan Gebruiker om bedrijfsnaam, logo en foto’s van klanten en relaties te
gebruiken voor media content, tenzij dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst
met de Opdrachtgever uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3. Gebruiker behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond
van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Gebruiker heeft het recht
de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor
andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie
van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 15: Consumentenrecht
Indien en voor zover de Opdrachtgever een natuurlijke persoon is en een van de bepalingen
in de Algemene Voorwaarden niet strookt met het wettelijk geregelde consumentenrecht, zal
aangesloten worden bij de wettelijke bepalingen ten aanzien van het consumentenrecht.
Indien en voor zover de Opdrachtgever een natuurlijke persoon is en een van de bepalingen
in de Algemene Voorwaarden niet strookt met het wettelijk geregelde consumentenrecht, zal
aangesloten worden bij de wettelijke bepalingen ten aanzien van het consumentenrecht.
Artikel 16: Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is uitsluitend het Nederlands recht
van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland
uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar
woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
2. De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen
kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Gebruiker
het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is uitsluitend het Nederlands recht
van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland
uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar
woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
2. De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen
kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Gebruiker
het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 17: AVG
1. Opdrachtgever geeft hierbij aan Gebruiker toestemming voor de verwerking van alle
gegevens van Opdrachtgever welke noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de
Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Gebruiker, alsmede voor de verwerking van
alle gegevens die door Opdrachtgever gedurende de looptijd van de Overeenkomst en/of
voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst aan Gebruiker ter beschikking zijn
gesteld. Opdrachtgever en Gebruiker erkennen dat de verwerking van deze gegevens
noodzakelijk is om te voldoen aan de wettelijke verplichting(en) van Gebruiker, om de
vitale belangen van Opdrachtgever te beschermen, dan wel voor de behartiging van
legitieme belangen van Gebruiker. Gebruiker zal deze gegevens niet voor een ander
doel gebruiken dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst dan wel om
te voldoen aan enige wettelijke verplichting.
2. Opdrachtgever geeft bovendien reeds nu voor alsdan aan Gebruiker toestemming om
de gegevens te bewaren zolang er voor Gebruiker enige (wettelijke of fiscale)
bewaartermijn geldt. De gegevens zullen in ieder geval gedurende een periode van vijf
(5) jaar na afloop van de Overeenkomst worden bewaard.
3. Opdrachtgever verklaart hierbij bekend te zijn met zijn/haar rechten terzake, waaronder
doch niet uitsluitend begrepen het recht op inzage, het recht om voornoemde
toestemming in te trekken en het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder.
1. Opdrachtgever geeft hierbij aan Gebruiker toestemming voor de verwerking van alle
gegevens van Opdrachtgever welke noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de
Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Gebruiker, alsmede voor de verwerking van
alle gegevens die door Opdrachtgever gedurende de looptijd van de Overeenkomst en/of
voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst aan Gebruiker ter beschikking zijn
gesteld. Opdrachtgever en Gebruiker erkennen dat de verwerking van deze gegevens
noodzakelijk is om te voldoen aan de wettelijke verplichting(en) van Gebruiker, om de
vitale belangen van Opdrachtgever te beschermen, dan wel voor de behartiging van
legitieme belangen van Gebruiker. Gebruiker zal deze gegevens niet voor een ander
doel gebruiken dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst dan wel om
te voldoen aan enige wettelijke verplichting.
2. Opdrachtgever geeft bovendien reeds nu voor alsdan aan Gebruiker toestemming om
de gegevens te bewaren zolang er voor Gebruiker enige (wettelijke of fiscale)
bewaartermijn geldt. De gegevens zullen in ieder geval gedurende een periode van vijf
(5) jaar na afloop van de Overeenkomst worden bewaard.
3. Opdrachtgever verklaart hierbij bekend te zijn met zijn/haar rechten terzake, waaronder
doch niet uitsluitend begrepen het recht op inzage, het recht om voornoemde
toestemming in te trekken en het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder.
Met vriendelijke groet,
DiDoor Metal-Doors